subota, 18. veljače 2012.

Salvador

08.02.2012. Srijeda


Isla Tigres, Honduras bio je strateški vrlo važan pa su ga Amerikanci u vrijeme zategnutih odnosa sa Nikaragvom koristili kao bazu iz koje su lako nadzirali zaljev Fonseca. Silne antene koje strše sa vrha otoka koji za za svoju veličinu ima izuzetnu visinu čime je upravo idealan za promatračnicu i danas služi američkim obavještajnim agencijama, ali je brojnost kadra s obzirom na slavne dane otoka znatno je pala pa se lokalno stanovništvo dosjetilo i od špijunaže napravilo odličnu turističku turu koja završava sa promatranjem ciljeva u Nikaragvi sa samog vrha otoka.

Kako je more sive boje, a transparentnost mu je ravna nuli nekako se baš i nismo poželjeli okupati pa smo svoj boravak uz otok maksimalno smanjili odlučivši niti ne napraviti službeni ulaz u državu.

Već oko devet sati podigli smo jedra, a spustili zastavu Hondurasa te istovremeno zavijorili zastavu Salvadora čija morska granica počinje na otprilike milju udaljenosti od otoka Tigres.

La Union je prva luka u Salvadoru u koja je otvorena za međunarodni promet iz našeg smjera pa smo odlučili posjetiti gradić koji je nekako izvan rute jer je znatno uvučen u zaljev. Na prvi pogled grad je prilično neinteresantan, ali kako smo već tu šteta bi bila barem se na kratko ne iskrcati.

Po dolasku na sidrište ispred La Uniona javili smo se lučkom kapetanu koji je organizirao ostale službenike imigracije i carine te su za pola sata već bili na Dori. Kako je rješavanje dokumentacije u Kostarici zaista zamorno i dugotrajno ovakav posjet na brod zaista je bilo prvo ugodno iznenađenje Salvadora, ali ne i jedino jer s obzirom na sve parametre kojima jedriličari mjere kvalitetu destinacije Salvador je pokazati će se jedna jako lijepa priča.

U petnaestak minuta sva dokumentacija je bila riješena , a posjet se produžio uz ugodan razgovor i strpljivo odgovaranje na sva naša pitanja. Nemoguće je ne primijetiti koliko su se službenici trudili ostaviti dobar dojam i na najbolji način prezentirati svoju zemlju. Donedavno El Salvador je bila jedna u nizu latino američkih država sa visokim stupnjem korupcije na svim nivoima. Ulazni pairi su nas koštali deset dolara za vizu po osobi, dozvola za plovidbu teritorijalnim vodama na trideset dana što je predviđeni minimum trideset dolara i za svaki posjet luci u kojoj se nalazi ured kapetanije naplaćuje se četrdeset dolara. Za sva smo plaćanje dobili uredne račune i dokument čija se kopija obavezno potpisuje,a vrlo je interesantnog sadržaja koji kaže da službenici ne smiju uzimati nikakve poklone uz kontakt telefon i mail na koji se može prijaviti zloupotreba položaja nadležnoj službi ili dobiti bilo koja informacija ukoliko sumnjate u postupke službenika. Kako je to za mene bio samo jedan u nizu papira koje sam trebao potpisati nisam obratio pažnju na sadržaj pa je jedan od službenika na glas pročitao sadržaj što je vjerojatno sastavni dio procedure. Upravo je nevjerojatno za mene kako su te male države u roku odmah uvele red u administraciju, a europska Hrvatska nikako se ne može dosjetiti mehanizama koji će učinkovito riješiti pitanje korupcije i inertnost administracije.

Ulice La Uniona u popodnevnim satima bile su pune ljudi, a na bancima uz cestu može se kupiti gotovo sve. Nasmijani narod, vrlo srdačan, nema onoga tko se ne nasmije uz obavezan pozdrav na ulici. Siromašan je to gradić, ali sa svojom živošću i gostoprimstvom nekako srcu drag. Interesantna je i ulica u blizini samog centra gdje smo vidjeli više liječničkih ordinacija i farmacija nego igdje drugdje na svijetu. U istoj ulici je i mrtvačnica pa smo mudro primijetili da one kojima više nema pomoći samo spuste niz ulicu kod škarpelina u mrtvačnicu.

Oko četiri sata popodne izlazne dokumente smo preuzeli i nastavili plovidbu prema osamdeset milja udaljenoj uvali Bahia Del Sol. Umjereni vjetar iz krme nas je ponio prema novoj destinaciji pa smo nakon ugodne noćne plovidbe u tri sata ujutro spustili sidro ispred ulaza u uvalu.


09.02.2012. Četvrtak


Bahia Del Sol jedna je od najsigurnijih uvala na ovom dijelu Tihog oceana, a usput je i izvan zone uragana pa je time omiljeno odredište jedriličarima koji se nakon oceanskih valova požele potpuno mirnog mora. Sami ulaz u zaljev vrlo je kompliciran i zahtjeva vodiča za prolaz kojeg marina angažira kako bi se sigurno prošao lanac grebena preko kojih se obrušavaju veliki oceanski valovi. Naravno postoji još jedna poteškoća u prolasku, a to je da je prolaz dozvoljen jedino za vrijeme najveće plime iz dva razloga, prvi jer je tada val najmanji zbog morske struje koja samo u jednom trenutku prestaje i to točno u trenutku izmjene plime i oseke, i drugi nama ne manje bitan je dubina na najplićem dijelu grebena poviše kojeg moramo proći. Iskustvo vodiča je presudno jer treba ocijeniti veličinu vala koji smanjuje dubinu prolaza često ispod minimuma dovoljnog za siguran prolazak jedrilicama. Zna se dogoditi da se po nekoliko dana ne može ni u lagunu ni iz nje. Ona prva varijanta naizgled je gora osim ako ti se jako ne žuri pa je cijena ulaska u zaljev plaćena dužim kašnjenjem u nastavku puta.

Od tri ujutro do tri popodne čekali smo na plimu usidreni ispred luke nadajući se da je prognoza točna te da val neće biti prevelik. Oko devet sati ujutro Srećko i ja smo se odvažili i gumenjakom krenuli prema ulazu u lagunu znajući da će bez vodiča biti jako teško pronaći pravi put i da je rizik od prevrtanja ili nasukivanja prilično realan. Međutim nekoliko pangi je već ušlo u zaljev pa mi je palo na pamet da bi ih trebali slijediti i na taj način bi sveli rizik na minimum. Srećko je ponio i svoj laptop ufajući se u mene iako sam mu savjetovao ne nositi ništa osim onoga što se može smočiti. Ja sam ponio brodsku dokumentaciju zbog formalnosti prilikom ulaza u marinu koje sam želio riješiti prije završetka radnog vremena računajući na novčane penale koji se plaćaju ako službeno radno vrijeme prođe.

Oko milju od mjesta koje se preporučuje za sidrenje i gdje se nalazi Dora upravo je prošla zadnja panga, a mi smo samo malo zakasnili da snimimo točnu rutu pa smo na oceanskom dugom valu pričekali naredni prolazak onih koji znaju. Ono što mi nije promaklo je visoka prova pangi koja je napravljena takvom upravo radi probijanja valova u ovakvim situacijama. Ne govorim ništa Srećku , ali nisam baš miran. Pažljivo gledam valove i njihovo obrušavanje. Surfati po valu ne možemo jer u trenutku val postaje toliko oštar i visok da nam prevrtanje ne gine. Ipak između dva vala otvara se prostor u kojem se može prilično sigurno ploviti, ali se radi o nekoliko sekundi i ključno je imati potrebnu brzinu i glisirati brzinom vala kako bi se ostalo točno u tom dijelu između dva vala. Ne govorim suputniku što mi sve prolazi kroz glavu, a ni teoriju valova koju postavljam hipotetski, ali ovo će biti moj prvi pravi pokušaj proboja. Ni sam ne znam zašto sam se odlučio jer sam obično oprezniji, ali jedan dio mene je rekao kreni sad. Desetak narednih sekundi trajala je neizvjesnost. Dogodilo se upravo on što sam predvidio i punom brzinom od dvadesetak čvorova prošli smo ulaz a da nismo ni osjetili val. Olakšanje, osjetio sam veliko olakšanje. Prva naredna misao bila je ma nije to tako strašno i teško kad smo ovako prošli, drugi put ću se sigurno lakše odlučiti. A onda sam bacio pogled prema mjestu kojim smo upravo prošli i vidio kako je naredni val potpuno otkrio dno na trenutak. Hrabro i ludo, dodat ću i nezaboravno, ali mislim da ću slijedeći put pričekati povoljnije uvjete. Ipak rekao sam Srećku da ću probati okrenuti provu prema valu na trenutak da vidim postoji li šansa da se istim putem nekako vratim do broda. Loša zamisao jer nas je prvi val do pola napunio morem. Srećom ono što je trebalo ostati suho je i ostalo. U svakom slučaju nazad na Doru ne mogu do daljnjeg. Kako imam vezu preko VHF stanice sa Marinom koji je ostao na brodu ipak nisam zabrinut za sigurnost broda.

Marina Bahia Del Sol ima tridesetak vezova, struju i vodu, gorivo, a plutajući pontoni izgledaju solidno. Marina je dio hotelskog kompleksa koji ima i bazen, lijepi bar i sigurno još mnogo drugih sadržaja. Sve formalnosti vezane za ulazak u državu mogu se napraviti u marini. Izgleda odlično, samo koliko to sve skupa košta. Ako je cijena visoka ostati ćemo jednu noć, a sutra ćemo na sidrište. Mukotrpna iskustva sa dokumentacijom iz Kostarike su još svježa zato plati pa se rugaj. Dolazim do recepcije i krećem sa pitanjima, mjesta ima, jako smo dobro došli, svi su sadržaji uključeni u cijenu boravka u marini. E da, cijena. Prava sitnica, trideset dolara dnevno za brod od sedamnaest metara sa strujom i vodom. I na sve cijene na baru i ostale sadržaje kao pranje robe imamo trideset posto popusta. I Wi Fi na mulu, znači Internet veza sa broda. I to nije sve, rent a car sa osiguranjem četrdeset dolara dnevno. Srećko i ja smo se u nevjerici pogledali, uzimamo sve naravno na tri dana.

Zaista u nautičkim vodičima piše da je Salvador jeftin, ali ovako nešto ipak nismo očekivali.

Nakon dogovora skačemo u bazen, jedini gosti trenutno na bazenu i baru smo mi. Pet konobara trču oko nas, a mi samo potpisujemo otvoreni račun. Pivo na baru jedan dolar. Mislim se ima ovdje sigurno neka zamka samo ne znam kad ćemo je otkriti. Kad sam u deset minuta riješio sve formalnost s imigracijom i kapetanijom mogao sam se stvarno opustiti. Riješio sam i prijevoz do Dore, prebaciti će me na jet skiu vodič koji će nas voditi do marine. I to je sve u onoj cijeni od tridesetak dolara dnevno. Svaka čast, ako i oni imaju računicu u svemu ovome još i bolje.

U tri sata popodne vodič je bio tu, a u tri i po točno po planu krenuli smo u surfanje s Dorom oceanskim valom kroz uzak ali ipak siguran prolaz u lagunu. Zaista treba imati povjerenje u vodiča jer se na dubinomjeru pokazivala dubina samo jedan metar ispod našeg najvećeg gaza u trenucima kad smo bili u najnižoj točki doline vala. Desetak minuta trajala su uzbuđenja koja na žalost nismo uspjeli snimiti jer se baterija kamere ispraznila.

Od četvrtka do nedjelje uspjeli smo ispratiti Srećka na aerodrom, napraviti petsto kilometara autom, dobro se odmoriti i kupati u bazenu jer more ne izgleda baš primamljivo, kupiti spizu i napraviti predviđene servise na brodu. Kad ti ide onda ti stvarno ide, a nama je u Salvadoru stvarno sve polazilo za rukom. Razgovarajući s nautičarima koje smo sreli doznali smo na su svi puni hvale za Salvador i ja ga zaista mogu preporučiti kao mjesto koje obavezno treba vidjeti. Ljudi u Salvadoru su zaista gostoljubivi i prijateljski raspoloženi, uvijek spremni pomoći bez ikakve naknade. Zemlja koja je do prije nekoliko godina bila pod diktaturom velikim koracima grabi naprijed. Zaista mi je drago zbog ove lijepe zemlje i dragih ljudi da im konačno sve polako sjeda na svoje mjesto.

La Libertad je svjetski poznati centar za surfing udaljen osamdesetak kilometara od naše marine sjeverozapadno prema Guatemali. Posjetili smo La Libertad jedno popodne uživajući u jedinstvenom mjestu koje je odlično spojilo ribarsku tradiciju sa turizmom. Satima sam gledao surfere kako jašu valove i razne generacije koje igraju nogomet na nepreglednim pješčanim plažama za vrijeme oseke. Sa plimom nestane terena tako da se igra samo kad je oseka.

U suton smo se prošetali do vrha tristo metara dugog mula koji je specifičan po tome da je podignut na nosačima visoko iznad razine mora jer ogromni oceanski valovi prolaze točno ispod njega. Na vrhu mula su dvije dizalice koje vade ribarske brodice zajedno sa njihovim posadama na visoki mul koji služi kao suhi vez, šetalište i ribarnica na kojoj se osim kupovanja morskih plodova mogu kupiti i jednostavna jela pripremljena od svježe ribe, rakova, školjki i liganja. Kakvo ludilo, ne znam što me impresioniralo više, podizanje pangi iz mora po tim sedam osam metara visokim valovima što njima i nije nešto jer im je to svakodnevica, ribarnica, priprema hrane ili sve skupa kako je to dobro i mudro organizirano u sve samo ne u lakim uvjetima.

Slijedeće ugodno iznenađenje bio je San Salvador, glavni grad sa oko dva milijuna stanovnika. Autoput koji vodi do grada, a koji počinje na oko dvadeset kilometara od naše marine zaista je uredan i udaljenost od oko osamdeset kilometara prevali se se za sat vremena. Grad je prepun blještavih reklama i novih modernih građevina trgovačkih centara i banaka. Za izlazak smo odabrali dio grada koji se zove La Zona Rosa i u kojem su smješteni najluksuzniji hoteli i restorani u gradu. Izbor je pao i na dva bar koje su nam savjetovali u našoj marini. Prvi Los Ricosintos tipičan je latinoamerički bar koji ima tri nivoa. Na prvom svira bend u ritmu latinoameričkih ritmova, na drugom nivou su vrlo popularne karaoke, a na trećem je disco bar. Bili smo jedni od rijetkih stranaca koji su se zatekli na ovom ugodnom i tipičnom mjestu na koje se izlazi u San Salvadoru i koje nije ništa posebno uređeno, ali nudi zaista dobru zabavu u kojoj ne rijetko sudjeluje i više generacija jedne obitelji istovremeno. Drugi bar se zove Shiva bar i vrlo moderno i bogato je uređen u stilu svjetski poznatih Buda barova. I zaista ne zaostaje ni malo za najboljim barovima u kojima sam bio. Čak što se mog osobnog dojma tiče svrstao bih ga u grupu najboljih barova koje sam ikad posjetio.

Vikend je proletio, stigli smo se upoznati i sprijateljiti sa bugarskom posadom sa jedrilice do nas, kapetan Simeon, Petar, Aleksandar i Silvia te ustanovili da se lako sporazumijevamo na slavenskom jeziku.

Nekako nitko od dragih ljudi koje smo sreli nije vjerovao da ćemo mi zaista isploviti po predviđenom planu u nedjelju (12.02) popodne za vrijeme plime. Ali kako nas je plima donijela tako nas je i odnijela u to nedjeljno popodne uz dirljiv ispraćaj prijatelja i osoblja hotela.

Rojelio, naš vodič, odveo nas je do otvorenog mora i zadnji u nizu poželio Sharedreamsu sretnu plovidbu morima svijeta. Nećemo vas zaboraviti dragi narode Salvadora, ni vas ni lijepu zemlju u kojoj živite i na koju ste tako ponosni. I nećemo zaboraviti nego ćemo nastojati prenijeti lekcije koje smo naučili od vas u borbi protiv korupcije na svim nivoima.

Po bonaci i oceanskom valu, kontra struji nastavili smo ploviti na motorni pogon u smjeru sjeverozapada prema našem novom odredištu Portu Chiapas u Mexicu udaljenom dvjesto i četrdeset nm.


13.02.2012. Ponedjeljak


Vjetar nikako da se smiluje, bonaca nas drži već petnaestak sati, a struja točno nas u provu zakovala nas je na šest čvorova brzine. Ipak val je i dalje po krmi pa plovimo prilično mirno. Za vrijeme bonace na površini mora se vidi znatno više morskog življa nego po vjetru pa sad imamo priliku vidjeti jata riba koja gotovo ne mare za nas pa prolazeći preko njih gotovo da se i ne izmiču. Kornjače su posebna priča, vidimo ih stotinjak svaki dan, a na trenutke kao da su poredane jedna iza druge u liniji na oko stotinjak metara. I ne boje se broda ništa. Često na njihovim oklopima zatičemo galebove koji odlete kada se približi brod, ali kornjača ne mari. Dupini nas gotovo ne napuštaju pa nam se čini da nas jedni čuvaju do granice sa novim jatom koje onda preuzima brigu o nama nanovo. Razlikujemo ih po veličini i razigranosti. Jedni se lijeno vuku uz brod dok drugi raznim akrobacijama koje uključuju plivanje na repu i skokove iz mora na preko dva metra visine pokušavaju ostaviti što bolji umjetnički dojam. Jedino kitove ne vidimo zadnje vrijeme. Zanimljivo je gledati i raže kako skaču iz mora na visinu od preko metra lamatajući krilima pokušavaju letjeti. Ali im ne ide baš. Danas su radile dvostruka salta prema naprijed na naše oduševljenje.

Popodne je zapuhao vjetar s mora nalik našem maestralu jačine dvanaest čvorova pa smo nekoliko sati odmorili motor i uživali u zvukovima mora. Od pet sati popodne ponovno smo upalili motor i napredujemo sa šest čvorova brzine protiv struje naravno. Očekujem da ćemo negdje oko 6 sati sa prvim zrakama sunca uplovljavati u luku. Ako i budemo malo brži usporiti ćemo da se po mraku ne provlačimo kroz još jedan uski kanal.                 

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.